Hardlopen / TrailrunningRun

Afkoelen na een warme run

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 juli 2016 0 comments
Afkoelen na een warme run

Yes, eindelijk heeft de zomer dan echt zijn intrede gedaan in Nederland. En met wat voor temperaturen! Naast dat je wellicht nu liever op het strand ligt dan een uur gaat sporten is het ook goed om überhaupt het sporten aan te passen. Zo vind ik met dit soort temperaturen het fijn om vroeg in de ochtend hard te lopen, dan is het nog niet zo warm en hoef je de rest van de dag niet meer aan je training te denken.

Mocht je toch iets later op de dag gaan lopen wanneer de temperaturen al zijn opgelopen, houd er dan rekening mee dat je minder goed presteert dan normaal. Je snelheid gaat omlaag en elke kilometer voelt waarschijnlijk zwaarder dan normaal. Dat is helemaal niet gek, omdat onze lichamen niet gewend zijn de warmte. Na de training breekt het zweet je vaak nog eens extra uit en is het helemaal bloedheet. In deze blog een aantal tips om sneller af te koelen!

Bereid je goed voor 

Dit klinkt natuurlijk vrij logisch, maar bij warm weer is het nog veel belangrijker: een goede voorbereiding. Ga niet gehaast en gestresst naar buiten, dan ben je zeker weten binnen de kortste keren over verhit. Probeer vanuit een koele ruimte naar buiten te gaan, voldoende te drinken en je hoofd (letterlijk) koel te maken. Zo heeft je lichaam een goede lichaamstemperatuur en warm je geleidelijker op.

Sla de cooling down niet over

Waarschijnlijk heb je super veel zin in een (koude) douche, maar neem die niet te snel. Neem even een paar minuten de tijd om uit te lopen gevolgd door wat stretch oefeningen om af te koelen. Anders is de kans erg groot dat je na het douchen direct weer begint te zweten en dat is niet fijn.

Neem een koele douche

Over douchen gesproken, neem niet direct een ijskoude douche maar begin lauwwarm. Was hieronder je haren en zet de douche dan flink wat kouder om het laatste beetje warmte te verdrijven. Zoals je wellicht weet is een ijsbad heel erg goed om na het sporten te nemen, maar om onder een ijskoude douche te gaan staan wanneer je ook je haar moet wassen wordt niemand blij van.

Kleed je niet direct aan

In het verlengde van het douchen, wanneer je niet direct kunt douchen doe je er toch goed om je bezweette kleding uit te trekken, anders kan je lichaam de warmte helemaal niet kwijt. Ben je niet in de gelegenheid om direct te douchen, bijvoorbeeld na een wedstrijd neem dan een droog shirtje en droge short mee. Dat helpt vaak al een hele hoop! Wanneer je eenmaal gedoucht hebt is het ook fijn om niet direct weer kleding aan te trekken, maar juist even rond te lopen in je ondergoed om de warmte uit je lichaam te verdrijven.

Gebruik ijsblokjes

Heb je na een training of wedstrijd opgezwollen en warme voeten van het lopen? Vul een teiltje met ijskoud water en ijsklontjes en zet je voeten hierin. Zeker weten dat jij snel bent afgekoeld. Kun je ook gelijk wat ijsklontjes in je drinken gooien en een ijsklontje gebruiken om je polsen en nek te koelen. Ik vind een voetenbadje altijd heerlijk na het hardlopen, een ontspannen momentje en je voeten zijn minder snel vermoeid!

Deze tips komen van Women’s Running

Dit vind je wellicht ook interessant:
Drinken tijdens hardlopen
Duursporters presteren slechter bij fel zonlicht
Hardlopen op vakantie
Tips voor hardlopen in de ochtend
Wat trek je aan bij welke temperatuur

 

image_print

Leave a Comment