RunWorkout

7 minuten High-Intensity Circuit Training

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 december 2013 2 Comments
7 minutes
Geen tijd of zin om elke dag 30-60 minuten te bewegen? Dan is deze training wat voor jou! Brett Klika en Chris Jordan van the Human Performance Institute in Orlando ontwikkelden een zogenaamde High-Intensity Cicruit Training (HICT). Een training van 7 minuten die zacht gezegd onprettig moet aanvoelen. Er zit een heel wetenschappelijk onderzoek achter, maar deze 7 minuten zouden net zo effectief moeten zijn als 30-60 minuten aerobic oefeningen.In deze 7 minuten gebruik je je eigen lichaamsgewicht, een muur en stoel/bankje voor weerstand om 12 oefeningen van 30 seconden uit te voeren. Tussendoor krijg je een zeer korte pauze. De combinatie van aerobic oefeningen en weerstandtraining zorgt voor een effectief resultaat bij het dagelijks beoefenen. HICT is niet een nieuw concept, maar wint aan populariteit omdat het effectief en tijdsbesparend is.

Heb je iets meer tijd? Doe de training dan twee of drie keer, of integreer hem in een rondje hardlopen.

Ik heb deze training zelf slechts één keer getest, moet zeggen dat hij pittiger is dan je denkt. Maar persoonlijk vind ik het niks. Klinkt misschien raar, maar doordat het maar 7 minuten zijn denk ik heel snel “oh laat maar zitten”. Ik word dan liever een uur afgebeuld. In de afgelopen twee weken dat ik deze training top of mind heb, heb ik hem dus slechts één keer uitgevoerd. Mijn collegaatje Claire is wel hooked:

“7 minutes werd me aangeraden door een vriendin en in eerste instantie geloofde ik ook niet in de kracht van deze bondige workout. Maar na mijn eerste 7 minutes had ik zowaar een rood hoofd. Nu krijg ik dat vrij snel, maar later op de dag begon ik de spieren in mijn armen ook te voelen.Ik ben nu in mijn tweede week 7 minutes en I’m hooked! Niet alleen denk ik resultaat te zien, deze korte sportsessie aan het begin van je dag zorgt ook nog eens voor een voldaan gevoel. Wat fijn is voor iemand die in de wintermaanden liever niet van de bank komt.

Denk wel even aan je onderburen en zoek een stukje dempend tapijt op. Succes verzekerd, wat mij betreft…”

Er is een app met de oefeningen en timer beschikbaar voor zowel Apple als Android, zoek op “7 minute work-out”. Iets voor jou?

Bron foto & tekst: New York Times

image_print

2 Comments

ynskeelzinga 8 december 2013 at 21:10

Ik ben een enorme fan van dit soort dingen. Kort, en effectief. Ik doe ze meestal na mijn krachttraining.

Reply
Nicole | Coco Gold 8 december 2013 at 11:32

Jeeeej, ik heb hem net gedaan! Hij is best chill zeg, en inderdaad: na afloop heb je echt wel een rode kop en zit ik nu hijgend achter de computer! :)

Reply

Laat een reactie achter bij Nicole | Coco Gold Cancel Reply