HotspotsLove

5x Eten in Praag

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 september 2015 4 Comments
eten in praag

Afgelopen week was ik in Praag, een stad waar ik nog nooit was geweest, maar wel op mijn lijstje stond om een keer te bezoeken. In totaal was ik er drie en een halve dag en dit was precies goed vond ik. We hadden super mazzel met het weer; zaterdag en zondag was het nog 25 graden waardoor we lekker veel buiten konden zijn en op terras konden zitten.

Het eten in Praag vond ik heel erg goedkoop, maar daardoor ook niet altijd even kwalitatief. De hoeveelheden zijn vaak niet zo heel erg groot en het is eenvoudig. Vooraf had ik me er op ingesteld dat ik vooral veel vlees en aardappelen zou eten. Dat was ook wel zo; maar het viel me ook op dat er veel vegetarische restaurants zijn. Hier wordt wel iets meer groenten gegeten.

Mocht je nog nooit in Praag geweest zijn, dan zou ik de stad zeker op je lijstje zetten om een keer te bezoeken. Stedentrips zijn altijd leuk! Ik verzamelde vijf restaurantjes waarvan ik ze de moeite waard vind om ze te bezoeken. Laat je niet afschrikken door interieur (het licht is vaak dramatisch) want dat zegt niks.

Café Lounge
Hier lunchten wij de eerste dag; Café Lounge staat zowel in de reisgidsen als online diverse keren benoemd dus dat moet wel goed zijn. Het zit in een vrij saaie straat en oogt een beetje als een hotel (overigens vaak in Praag viel mij op). Op de kaart staat niet heel veel; maar wel lekkere dingen. Mijn vriend koos rosbief en ik ging voor een kikkererwten stoofpot met worstjes. Beiden waren iets anders dan we ons hadden voorgesteld, maar wel erg lekker. De hoeveelheden zijn niet heel groot, maar we waren ook heel erg weinig kwijt; iets meer dan €10 voor twee gerechten en drankjes. De ontbijt- en dinerkaart zagen er ook erg goed uit, dus zeker een aanrader om even heen te gaan.

Adres: Plaska 615/8 (Kleine Zijde)

Nebozizek
Eigenlijk super toeristisch, maar de locatie maakt alles goed. Te vinden op de Petrin heuvel met prachtig uitzicht over de stad. Omdat het zulk mooi weer was, hebben we heerlijk op terras gezeten. Beiden kozen we voor Ceasar Salade met geroosterde kip. De kip was heel mals, de salade eenvoudig maar wel lekker. Hier waren we iets meer kwijt, maar dat komt ongetwijfeld door de toeristische locatie; €20 voor de lunch incl. drankjes.

Adres: Petřínské sady 411 (op de Petrin Heuvel – Kleine zijde)

Maitrea
Een vegetarisch restaurant waar je terecht kunt voor zowel lunch als diner. Zag er super gezellig uit en was ontzettend druk, als je hier ’s avonds wilt eten is reserveren aan te raden. Wij aten vooraf een diverse dips met broodjes; hummus, tapenade, gerookte tofu, spinaziepannenkoekjes, geroosterde bietjes. In Nederland zijn we gewend om dit soort dips op een broodje te doen, in Praag wordt het gewoon opgelepeld. Maar extra brood wordt zo gebracht als je er om vraagt; heerlijk zuurdesembrood! Als hoofdgerecht nam ik geroosterde aubergine met geitenkaas, dit werd als een hamburger op een broodje geserveerd. Mijn vriend nam udon noedels met een saus van pinda’s oosterse groenten en vega eend. Vooral die laatste is echt een aanrader! Het lunch menu zag er ook voortreffelijk uit, we namen ons dan ook voor om er nog een keer te gaan lunchen maar dat is er niet meer van gekomen. Hier waren we ook ca €20 kwijt incl. drankjes.

Adres: Týnská ulička 1064/6 (Oude Stad)

Nota Bene
De laatste avond wilden we heel graag bij een echt Tsjechisch restaurant eten en we hadden een goed aangeschreven restaurant op het oog. Daar aangekomen bleek het vol te zijn, balen. We liepen wat rond in de buurt en liepen tegen Nota Bene aan. Het interieur is eenvoudig en er was iets te fel licht naar mijn zin, maar de kaart zag er goed uit. Er was een relatief kleine kaart, maar daar houd ik stiekem wel van omdat je dan ook niet zo’n keuzestress hebt. Vooraf namen we een pompoensoep met gember en gerookte forel met aardappelsalade om te delen. Dit overtrof alle verwachtingen, echt super lekker! Als hoofdgerecht namen we allebei eend met een puree van geroosterde paprika. Deze zou oorspronkelijk met linzen geserveerd worden maar deze waren helaas op, daarvoor in de plaats kregen we aardappeltjes die door de knapperige korst heel lekker waren. En om het compleet te maken aten we ook een bosbessencheesecake met witte chocolade toe. Voor dit driegangenmenu incl. drankjes en koffie waren we €45 kwijt.

Adres: Mikovcova 4 (Nieuwe Zijde)

Grosseta Marina
En het laatste restaurant wat ik aan kan raden is Grosseta Marina. Ook ietwat toeristisch door de locatie; aan het water met uitzicht op de Praagse Burcht en Petrin Heuvel, maar met mooi weer kun je hier heerlijk zitten en word je getrakteerd op een mooie zonsondergang. Het is een Italiaanse menukaart en die is altijd goed wat mij betreft! Vooraf name we rauwe tonijntartaar en buffelmozzarella met tomaat en rucola om te delen, als hoofdgerecht koos ik gegrilde zeebaars met citroenrisotto en mijn vriend een pasta. Ook hier namen we een dessert; ik ging voor chocolade-ginger cake en mijn vriend voor ijs (met slagroom zonder suiker!). Ontzettend lekker gegeten en ondanks dat de locatie een beetje toeristisch is, heb je daar totaal geen last van. Vriendelijke bediening en ruim opgezet. Vraag zeker een tafeltje aan het raam want dan heb je mooi uitzicht. Hier waren we zo’n €50 kwijt voor het eten incl. drankjes. Voor het eten hadden we al een aantal drankjes op het benedendek gedaan; Gin Tonics & biertjes voor zo’n €20.

Adres: Alšovo nábř (Oude Stad)

4 Comments

Floris 12 september 2017 at 09:10

Ah zonde dat ik deze blog nu pas zie. Ik kom net terug uit Praag!!
Nou bewaren voor de volgende keer dan maar :)

Restauranttips in Sevilla - Eat.Run.Love. 29 oktober 2015 at 13:43

[…] en de hammam maken het ruimschoots goed. Ik wilde een artikel plaatsen met de vijf beste tips, net als in Praag, maar alles was zo leuk en lekker dat ik gewoon alles deel wat ik de moeite waard […]

Marielle 24 september 2015 at 11:12

Hi Jessica,

Heb je toevallig ook tips waar je het beste een hotel of appartement kan boeken?
Ik ga zelf in november naar Praag.

Groetjes Marielle

Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 september 2015 at 16:47

Ik boek zelf eigenlijk altijd via Air BNB, al vond ik het appartement waar we nu zaten niet persé aan te raden. Heb dus helaas geen tips voor precieze appartementen of hotels, maar qua locatie zou ik kiezen voor nieuwe stad of kleine zijde.