RunWorkout

5 redenen om aan krachttraining te doen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 10 april 2016 3 Comments
5 redenen om aan krachttraining te doen

Bij CrossFit komt veel kracht kijken. Een deel van de trainingen bestaat uit krachttraining met zware gewichten en ik houd er van. Ik kan me nu al niet meer voorstellen dat ik niet aan krachttraining doe. Al eerder schreef ik waarom krachttraining goed voor je is, in dit artikel geef ik nog eens vijf redenen om aan krachttraining te doen. Als je nu nog niet overtuigd bent…

Je verbrandt meer calorieën

Er zijn veel discussies over of je nu meer calorieën verbrandt bij kracht- of bij duurtraining. Effectief verbrand je tijdens een cardio training wel meer calorieën dan tijdens een krachttraining, maar overall verbrand je meer met krachttraining. Het kost je lichaam meer energie (calorieën) om spiercellen te behouden, dan vetcellen. Door krachttraining bouw je spieren op, geef je je metabolisme een boost en wordt je lichaam efficiënter in vetverbranding.

Je behoudt je spieren

Ja duh, denk je nu. Maar wacht even. Naarmate je ouder wordt, is het moeilijker om spiermassa te behouden. Onderzoek laat zien dat vrouwen tussen 30 en 70 jaar gemiddeld 22% van hun totale spiermassa verliezen. Het verlies in spieren wordt vaak overgenomen door vet. Door twee à drie keer per week een krachttraining van 30 minuten te doen, is het makkelijker om je spiermassa te behouden.

Een sterker en gezonder hart

Krachttraining verbetert de conditie van het hart, waardoor deze sterker wordt. Wanneer de spieren samentrekken tijdens een training wordt er bloed naar het hart gepompt. Het hart circuleert dit zuurstofrijke bloed vervolgens terug naar de spieren waardoor het cardiovasculaire systeem wordt verbeterd. De hartspier wordt door het sporten sterker en dat levert in rust veel voordelen op. Zo wordt de rusthartslag met 15 tot 20% lager en je algemene conditie beter.

Het versterkt je brein

Spieren versterken naast je lichaam, ook je brein. Een onderzoek uit 2012 laat zien dat een combinatie van computer gebruik en een workout (zowel wandelen en andere cardio als krachttraining) er voor zorgt dat het functioneren van het brein wordt beschermt. Het verlaagt de kans op heugenverlies meer dan wanneer je niet sport.

Het zorgt voor een verbeterde balans

Het aantrekken van een sok op één been gaat toch een stuk makkelijker wanneer je aan krachttraining doet. Bij krachttraining worden de zogenaamde fast-twist vezels aangesproken. Deze helpen bij snelheid en krachtbewegingen en reageren goed wanneer je jezelf in balans moet houden. Bijvoorbeeld als je valt. Naast een verbeterde balans, zul je ook merken dat je coördinatie beter wordt.

5 redenen om aan krachttraining te doen

Prachtige foto toch ;) Hoe zwaarder, hoe beter!

Bron: Livestrong, foto: CrossFit AKA

image_print

3 Comments

Fit voor de zomer met deze tips - Eat.Run.Love. 10 januari 2017 at 06:30

[…] Lees ook: 5 redenen om aan krachttraining te doen […]

Reply
Marvin 11 april 2016 at 11:18

En de belangrijkste reden is dat het gewoon heel erg leuk is om met die zware gewichten te trainen en jezelf continu proberen te verbeteren toch? ;)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 11 april 2016 at 21:36

Dat is zeker waar!!! Daarom ben ik ook begonnen met trainen :D

Reply

Leave a Comment