Hardlopen / TrailrunningMamaSport

5 Redenen waarom ik hardlopen mis tijdens mijn zwangerschap

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 juni 2019 11 Comments
Hardlopen na een blessure

Ik had niet verwacht van mezelf dat ik dit zou gaan zeggen, maar: ik mis het hardlopen! Inmiddels heb ik al 4 maanden niet hardgelopen en het lijkt me echt heerlijk om weer eens een rondje te gaan rennen. Ik ben bewust rond 20 weken zwangerschap gestopt met hardlopen. Nadat ik een workshop van Core Academy had gevolgd, heb ik mezelf afgevraagd hoe belangrijk hardlopen voor mij op dat moment was. Niet zo belangrijk, en daarom vond ik het ook niet moeilijk om er mee te stoppen. Er waren zoveel andere alternatieven die ik kon doen.

Waarom niet hardlopen tijdens zwangerschap

Er zijn genoeg vrouwen die tot 35 weken zwangerschap blijven hardlopen. Als zij zich er goed bij voelen moeten ze dat vooral lekker blijven doen. Maar de inzichten van Core Academy hebben er bij mij voor gezorgd dat ik er toch iets anders in sta. Hardlopen is een zogenaamde high impact sport. Dat betekent dat je lichaam veel impact te verwerken heeft. Wanneer je zwanger bent, heeft je bekkenbodem het zwaar te verduren doordat er een baby’tje in je groeit. Het hardlopen zorgt er door de bewegingen voor dat je bekkenbodem het nog zwaarder te verduren heeft. Veel vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap geen last van hun bekkenbodem met hardlopen, maar ondervinden er juist na de zwangerschap problemen door. En die problemen kun je vooraf niet overzien. Ik vind het belangrijk dat ik na mijn zwangerschap goed herstel en hoop dat ik zo goed herstel dat ik ook weer prettig en normaal kan hardlopen. Daarom heb ik dus deze keuze gemaakt. Nogmaals, iedereen beslist hierin voor zichzelf! Je moet jezelf ook afvragen hoe belangrijk hardlopen voor jou is.

Waarom ik hardlopen mis tijdens mijn zwangerschap

Ik kom er nu dus achter dat ik het hardlopen toch meer mis dan had ik verwacht. Nog een paar maanden niet hardlopen en dan hoop ik het weer op te kunnen gaan pakken. Maar wat zijn dan die redenen dat ik het mis?

1. Het buiten zijn

De belangrijkste reden dat ik het hardlopen mis? Het buiten zijn. Ik merk dat ik het stiekem heerlijk vind om buiten te sporten. Helemaal in de zomer. ’s Ochtends voor een warme dag nog even hardlopen, of juist ’s avonds als het is afgekoeld. Of als het keihard heeft geregend en de frisse regen nog in de lucht hangt. Je krijgt van buiten sporten zo’n frisse energie, een energie die ik toch wel iets anders vind dat binnen CrossFitten. Begrijp me niet verkeerd, CrossFit vind ik momenteel het leukste wat er is, maar 1x per week lekker buiten hardlopen, lijkt me heerlijk.

2. Vrijheid om te gaan wanneer je wilt

Nog een groot voordeel van hardlopen; je kunt gaan wanneer je wilt. Het is daarmee een super flexibele sport, omdat je met geen enkele agenda rekening hoeft te houden, behalve die van jezelf. Heb je maar een half uurtje de tijd voor werk? Dan ga je toch lekker voor werk? Of ben je een dagje vrij en heb je zin om eerst uit te slapen? Dan ga je om een uurtje of 11. Wanneer je sportlessen volgt, ben je toch gebonden aan een rooster. En soms zijn de lessen dan precies op tijden die voor jou niet zo lekker uit komen.

3. De runner’s high achteraf

Iedereen die hardloopt, kent waarschijnlijk wel dat lekkere gevoel na afloop van een rondje hardlopen. De zogenaamde runner’s high. Ik had vaak niet super veel zin om hard te lopen, maar als ik dan ging, dan was ik daarna super blij. Bij andere sporten heb ik dit gevoel ook; ook dan ben ik super blij en energiek dat ik heb gesport, maar heb het gevoel dat het bij hardlopen altijd net iets meer is. Dat is volgens mij niet zo, want ook tijdens andere sporten komt er endorfine vrij – het stofje waardoor je dat gelukkige gevoel ervaart – maar toch.

4. Het ontdekken van een nieuwe omgeving

Wat ik dus echt super leuk vind, is een nieuwe omgeving al hardlopend verkennen. Altijd als ik een weekendje weg ga, ga ik in ieder geval de eerste dag een rondje hardlopen. Afgelopen april in Kopenhagen deed ik dat niet, en dat voelde raar. Net alsof mijn weekend niet helemaal compleet was. Al hardlopend verken je een nieuwe omgeving snel en en op een leuke manier. Ik kan dat iedereen aanraden! Lees ook zeker dit blog even als je graag wil hardlopen in het buitenland.

5. De leuke events

En last but not least; je hebt heel erg veel leuke hardloop evenementen waar je aan kunt deelnemen. Je hoeft echt niet gelijk een halve marathon te rennen, je hebt ook leuke 5 en 10 km wedstrijdjes. Eentje die ik altijd erg leuk vind – en dit jaar dus gemist heb – is de Zandvoort Circuit Run. Inschrijven voor een leuk evenement zorgt er ook voor dat je vaak wat gerichter gaat trainen. Wat weer fijn is als je graag wat beter in hardlopen wilt worden.

Ik ben heel benieuwd; ben jij zwanger (geweest) en liep je wel of niet tijdens je zwangerschap hard?

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

11 Comments

Avatar
Miriam 30 juni 2019 at 14:19

Herkenbaar. Ben nu 28 weken zwanger en ook heel bewust gestopt met 20 weken. Ben zwanger van de 3e en de bekkenfysio raadde het af om na de 20 weken nog te hardlopen. Het luktte ook niet echt meer, constante druk op mijn blaas. Nu Mom in Balance en hopelijk, zodra het groene licht er weer is, hardlopen weer oppakken. Mis het echt.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juni 2019 at 15:37

Wat goed dat je geluisterd hebt naar de bekkenfysio, en sowieso als het niet meer echt lukt, waarom forceren? Mom in Balance is ook fijn! Succes met je zwangerschap, hopelijk ook weer snel hersteld :)

Reply
Avatar
Maaike 30 juni 2019 at 11:14

Ik heb wel hardgelopen tijdens mijn zwangerschappen, tot aan het einde (heel korte stukjes). Geen last van bekken en na de zwangerschappen ook niet, maar snap best dat je de beslissing neemt om tijdelijk te stoppen met hardlopen. Mij lijkt crossfit tijdens een zwangerschap dan weer heftig, maar dat is gevoelsmatig. Belangrijk is om lekker in beweging te blijven, dan kom je beter je zwangerschap door en kom je er ‘beter’ uit na je bevalling. Tenminste, dat is mijn overtuiging.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juni 2019 at 15:38

Wat fijn dat je nergens last van hebt gehad! Ik had ook veel druk op mijn blaas, dus uberhaupt liep dat niet zo prettig. CrossFit klinkt idd heftig, maar niet met de juiste begeleiding. En Crossfit hoeft helemaal niet high impact te zijn (ik doe bijvoorbeeld ook geen oefeningen meer waarbij ik moet springen). Ik ben er ook van overtuigd dat je er beter uit komt na je bevallig, ik hoop dat dat ook echt waar is :)

Reply
Avatar
Sanne 30 juni 2019 at 10:32

Ik snap je helemaal! Ik ben met 16 welen gestopt omdat ik last van Mn banden kreeg en het in die tijd vorig jaar ook nog is bloed heet werd. Ik ging daarna rondjes wandelen i.p.v. hardlopen! Nu weer begonnen, al valt het me wel allemaal een beetje tegen (qua conditie).

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juni 2019 at 15:39

Wandelen is een prima alternatief voor hardlopen en heel goed om dat tijdens je gehele zwangerschap te blijven doen! Nu weer rustig opbouwen en niet verwachten dat je direct op je oude niveau zit. Probeer wandelen en rennen af te wisselen en dan komt het vanzelf weer!

Reply
Avatar
Sabrine 30 juni 2019 at 08:44

Tijdens mijn zwangerschappen heb ik niet hardgelopen om de reden die jij hierboven ook omschrijft. Ik ben gaan zwemmen en (zwangerschaps)pilates gaan doen. Na mijn zwangerschappen moest ik wachten tot ik weer ‘mocht’ en dat vond ik heel moeilijk. Hardlopen zorgt er bij mij voor dat ik dingen op een rijtje kan zetten en met een kleine erbij lukte me dat niet op een andere manier waardoor ik chagrijnig en gestresst werd. Hardlopen is met 2 kleine kinderen (4.5 en 2.5jaar) nu vooral me-time, ontlading van stress, bedenken van ideeen en stroomlijnen van de chaos in mijn hersenpan. Ik ga straks mijn schoenen ook weer even aantrekken voordat de werkweek weer begint. Geniet van je zwangerschap, de tijd van rennen komt vanzelf weer.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juni 2019 at 15:43

Dank voor je reactie, leuk om te lezen hoe jij het hardlopen ervaart! Kan me heel goed voorstellen dat het nu voor jou me-time, ontlading van stress is en bedenken van ideeën is. Ook precies de dingen die hardlopen stimuleert :)

Reply
Avatar
Merle 29 juni 2019 at 15:00

Ik ben ook rond 23 weken zwanger gestopt omdat het niet meer goed voelde en heb het ook echt gemist! Ik was zo blij toen ik weer een lekker rondje kon doen, een aantal maanden na de bevalling. Ik voelde me toen weer helemaal mezelf worden, heel fijn!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juni 2019 at 15:42

Klinkt goed!!! Wanneer ben je het hardlopen weer gaan oppakken na je bevalling?

Reply
Avatar
Merle 30 juni 2019 at 21:54

Ik ben na 6 weken weer rustig gaan sporten maar heb wel 12 weken gewacht met hardlopen en dat toen rustig opgebouwd, ik liep na 6 maanden m’n eerste 10 kilometer weer met de Groet uit Schoorl run. Ik denk echt dat het je gaat helpen dat je zo lekker lang hebt door kunnen sporten, tijdens je bevalling en herstel. Zet hem op! Liefs

Reply

Leave a Comment