CrossFitRunWorkout

5 high intensity oefeningen die veel calorieën verbranden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 4 april 2017 2 Comments
high intensity oefeningen calorieen

Uiteindelijk zorgt elke sport er voor dat je calorieën verbrandt, maar bij de ene sport gaat het wel net wat sneller dan bij de andere sport. Ik verbaas me iedere keer weer over hoeveel calorieën ik verbrand met 2 uur fietsen, maar ja, daar moet ik wel 2 uur voor fietsen. Een uurtje hardlopen doet het ook al wel goed. Maar soms heb je gewoon geen zin of tijd om zo lang te trainen. Korte High Intensity workouts zijn dan echt top. HIIT (High Intensity Interval Training) is de manier om vet te verbranden en je stofwisseling een lekkere boost te geven.En het grote voordeel? Je bent niet zo lang bezig. Onderstaande oefeningen staan er om bekend in een zeer korte tijd je hartslag flink te doen stijgen met als gevolg een lekkere boost voor je vetverbranding. Valt het je op dat het allemaal oefeningen zijn die je ook met CrossFit doet? CrossFit is eigenlijk ook een high intensity training, je bent vaak maar een korte tijd aan het werk, maar wel op hoog niveau.

Roeien

Not my favorite, maar wel een super effectieve workout. Ik zou het echt vaker moeten doen, want als je de slag beter onder de knie hebt, gaat het wel beter (net zoals met alle oefeningen). Met roeien zet je je armen, benen en rug aan het werk en daarmee maakt het een total body workout.

Volgens een onderzoek van Harvard University kun je ongeveer 12 calorieën per minuut verbranden met roeien (afhankelijk van je gewicht). Roeien kun je op meerdere manieren in een workout verwerken. Roei bijvoorbeeld 1000 meter voor je workout start en eindig vervolgens weer met 1000 meter roeien. Of roei 250 meter en doe daarna 10 burpees, herhaal dit een aantal keer. Succes gegarandeerd!

Box Jumps

Ik houd dus echt van box jumps. Op de één of andere manier vind ik deze nooit erg om te doen tijdens een workout, terwijl het toch echt wel een pittige oefening is. Helemaal als hij in een WOD gecombineerd is met andere oefeningen. De box jump is een explosieve oefening waarbij je goed hoog moet springen om vallen te voorkomen.

high intensity oefeningen calorieen

Kettlebell Swing

Ook een oefening die met zeer grote regelmaat terugkomt bij CrossFit. Ik schreef al eerder dat dit mijn favoriete oefening om met de kettlebell te doen. Doe er maar eens 50 en je begrijpt waarom. Je zet alle spieren in je lichaam aan het werk, maar met name je core en billen moeten effectief gebruikt worden. Een oefening die er voor zorgt dat je hartslag flink omhoog gaat!

Lees ook: Favoriete kettlebell oefeningen

Touwtje springen

Dat touwtje springen effectief is, wist je waarschijnlijk al wel. Touwtje springen wordt niet voor niks gebruikt als warming-up bij bijvoorbeeld bokstrainingen, voor hardlopers of gewoon als losse workout. Met touwtje springen werk je aan coördinatie, uithoudingsvermogen, kracht en explosiviteit. Een extra voordeel is dat het ook je bovenlichaam traint. Wanneer je 10 minuten touwtje springt, kun je tot wel 80% van je maximale hartslag bereiken.

Wil je het nog net wat intensiever maken, ga dan oefeningen voor double unders waarbij je twee keer het touwtje onder je door draait.

Lees ook: Double unders leren

high intensity oefeningen calorieen

Burpees 

Burpees zijn ook al regelmatig voorbij gekomen op Eat.Run.Love. Je kon laatst zelfs kaartjes winnen voor de burpee mile; 1,6 km lang burpees doen in een drietal. De burpee is een full body workout. Met slechts je eigen lichaamsgewicht kun je je hele lichaam trainen; benen, armen, buik, borst en rugspieren worden allemaal mee genomen. Ze geven je uithoudingsvermogen een boost. In korte tijd zet je heel je lichaam aan het werk en gaat je hartslag flink omhoog. Een burpee is een typisch anaerobic oefening; kort en onder hoge intensiteit waarmee je spier uithoudingsvermogen trant, maar ook het uithoudingsvermogen van je hart en longen traint.

Door burpees op een goede manier uit te voeren, kun je veel efficiënter en dus sneller zijn.

Lees ook: Burpees sneller doen

Wall balls

Ok, één bonus oefening dan. Ik kon niet kiezen tussen burpees en wall balls, en eigenlijk zijn ze allebei even goed. Of even erg, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik schreef er al eens een artikel over waarin ik de vergelijking maakte met burpees. Eigenlijk is de wall ball een combinatie tussen een squat en een press, je kunt deze oefening ook met een stang doen en dan heet het een thruster. Ook zo’n fijne oefening.

In totaal worden er 11 spiergroepen aan het werk gezet met de wall balls, denk aan o.a. de billen, hamstrings, kuiten, buikspieren, onderrug, biceps en triceps. In het begin zul je merken dat je al snel naar adem hapt en je longen gaan branden. Wall balls zijn een dynamische beweging (net als burpees) en vragen daarom niet alleen om kracht maar ook een goede conditie en inspanning van het hart en de longen. Wanneer je ze vaak doet, zullen je sportieve prestaties al snel verbeteren.

Lees ook: Burpees nog erger dan wall balls

high intensity oefeningen calorieen

2 Comments

Marina 4 april 2017 at 15:59

Ik ben nu een maand of acht bezig met Crossfitt en had in het begin een enorme hekel aan burpees. Maar dat heeft snel plaatsgemaakt voor een hekel aan wallballs. Ik ben al niet zo groot, maar ik ga je tip onthouden, om bij het uitrusten de bal niet op de grond te laten vallen. Dat scheelt vast weer iets :-D

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 april 2017 at 21:41

Ja als je klein bent, heb je helaas extra nadeel :( Blijven oefenen, gaat vanzelf beter!

Reply

Leave a Comment