HealthLove

5 gezonde gewoontes

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 februari 2017 6 Comments
gezonde gewoontes

Ik kan wel 100 dingen bedenken die ik anders of beter wil doen en toch verander ik deze gewoontes niet. Zo zeg ik al jaren dat ik minder wil snoepen en toch doe ik het niet. Ik moet mezelf teveel dwingen om het niet te doen met als gevolg dat ik strontchagrijnig ben. En hee, af en toe snoepen op zijn tijd kan best toch? Ok, ik weet dat ik er nog iets strakker zou uitzien als ik het niet doe, maar blijkbaar vind ik het toch niet belangrijk genoeg.

Er zijn een paar gezonde gewoontes waar ik echt profijt van heb en waar ik echt blij van word. Deze gezonde gewoontes wil ik dus koesteren en vooral blijven doen. Het zijn vijf gezonde gewoontes waarvan ik eigenlijk denk dat iedereen ze zou moeten toepassen! Het maakt je leven net iets gezonder, leuker en makkelijker.

Opstaan met 2 glazen water

Zo makkelijk, maar toch ook zo moeilijk. Het lijkt zo makkelijk en toch betrap ik mezelf erop dat ik soms één slok water neem en vervolgens direct met mijn ontbijt start. Nee, eerst twee volle glazen water (dat schijfje citroen is echt niet nodig). Gewoon om je lichaam te hydrateren na een nacht zonder vocht en opgehoopte afvalstoffen van de nacht weg te voeren. Na twee glazen water voel ik me altijd direct een stuk frisser, heb ik geen droge mond meer en is mijn honger aanval vaak ook direct wat minder.

Lees ook: Drinken in de winter

Minimaal een half uur wandelen

Wandelen heeft talloze voordelen. Het is gewoon lekker om in beweging te zijn, maar wandelen zorgt ook voor meer creativiteit, een goede doorbloeding, een leeg hoofd en de aanmaak van Vitamine D. Het lukt mij echt niet elke dag om een half uur te wandelen, maar ik probeer hier wel een gewoonte van te maken. Na de lunch of het avondeten een blokje om lukt gelukkig wel heel vaak! En als ik wat meer tijd heb, ga ik gewoon voor een langere wandeling!

Lees ook: 5 redenen om te wandelen

Mediteren, yoga-oefeningen of stretchen

Maakt niet uit welke vorm je kiest, maar mediteren, yoga- en stretchoefeningen hebben allen dezelfde werking. Een gezonde geest en een gezond lichaam. Yoga of stretchoefeningen dragen ook nog eens bij aan soepele spieren en soepele gewrichten. Yoga vind ik heerlijk, maar ik weet gewoon dat het niet heel goed in mijn schema past, daar kies ik bewust voor. Ik heb dit dus ook een beetje losgelaten en kies nu voor 15 minuten mobiliteitsoefeningen die ik thuis kan doen. Ik doe dit via ROMWOD, wat een goede aanvulling is op CrossFit en daarnaast ook regelmatig ademhalingsoefeningen omvat.

Lees ook: Voordelen yoga op mentale gezondheid

gezonde gewoontes

Minder vlees eten

Wij eten al heel regelmatig vegetarisch, maar een stukje vlees op zijn tijd vind ik echt heel erg lekker. Na het lezen van dit artikel stond ik wel weer even met beide benen op de grond. De vleesindustrie is zo ontzettend massaal, er worden zoveel dieren geslacht zodat wij vlees kunnen eten. Het is eigenlijk bizar. Vegetarisch eten is ontzettend lekker en ook nog eens beter voor onze samenleving. Ik zeg nu niet dat ik vegetariΓ«r word, maar ik eet wel bewust minder vlees en het vlees dat ik koop zoek ik met aandacht uit.

Voldoende lachen

Lachen is leuk, lachen is gezond, lachen is fijn! Genoeg redenen om te lachen. Heerlijk om iemand te horen schaterlachen, om te lachen in een groep of te stikken in je eigen lach. Mensen die veel lachen zijn gezonder en gelukkiger dan piekeraars. Door veel te lachen maak je endorfine aan wat een kalmerend en pijnstillend effect heeft. Goed gezelschap en sociale contacten vind ik daarom heel belangrijk.

gezonde gewoontes

image_print

6 Comments

Irma 20 februari 2017 at 13:44

Altijd goed voor mn zelfvertrouwen als ik punten kan afstrepen die ik al doe, haha. Fijnheid!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 februari 2017 at 09:02

Dat is zeker fijn :) Leuk te horen!

Reply
Melanie Huyghe 19 februari 2017 at 16:36

Check voor alle 5 de tips !!! Ik vind vooral wandelen en yoga heel erg rustgevend. Bovendien is de kwaliteit van mijn nachtrust ook veel beter. ’s Morgens drink ik 2 grote glazen lauw water met citroensap. Dat zou naar het schijnt ontgiftend werken.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 februari 2017 at 09:03

Wat goed dat je alles kunt afvinken! Water met citroen schijnt toch wel een fabeltje te zijn, het gaat vooral om het vocht :) Maar als je het lekker vindt, zeker doen!

Reply
Britt 19 februari 2017 at 15:32

Het doet me goed om te zien dat ik een aantal van deze dingen momenteel al zelf doe, dus het gaat goed! Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten, sowieso veel water en veel lachen, dat zijn toch wel de basics om ook lekker in je vel te zitten.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 februari 2017 at 09:03

Helemaal eens! Fijn te horen dat jij dit ook zo ziet :)

Reply

Leave a Comment