EatProduct & Powerfood Info

10x minder bekende granen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 28 november 2014 5 Comments
Untitled-1

Tarwe wordt steeds vaker vervangen door ander soort granen omdat dit past in een gezonde levensstijl. Sommige mensen verteren moeizaam tarweproducten en kunnen daardoor last krijgen van hun darmen. Maar ook als je dat niet hebt, is het goed om af te wisselen, je hebt tegenwoordig zoveel lekkere soorten granen! Bekende (pseudo)granen zijn o.a. spelt – een graansoort verwant aan tarwe, maar beter verdraagbaar -, quinoa en boekweit. Maar er zijn ook ontzettend veel granen die (nog) onbekend zijn. In het boek “Supergranen & zaden” wordt aandacht gegeven aan diverse glutenhoudende en glutenvrije granen en het leek me leuk er een aantal op een rijtje te zetten. Alle granen zijn verkrijgbaar in een natuurwinkel, maar ik heb ook aangegeven als ze in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Indien je naar een natuurwinkel gaat, sla dan gewoon een aantal verschillende soorten tegelijk in en je kunt weer even vooruit!

Glutenhoudende granen

Bulgur (grofgemalen tarwe) is voor mij inmiddels een bekend graan, maar wellicht dat een aantal mensen dit nog niet kennen. Het wordt vooral gebruikt in het Midden-Oosten en traditioneel gebruikt in taboulé. Zelf maak ik regelmatig deze spinaziesalade met bulgur i.p.v. rijst, net waar ik zin in heb. Bulgur is rijk aan vezels en bevat weinig calorieën. Verkrijgbaar in de supermarkt.

Laatst maakte ik al een gerecht met Farro. Dit is een hele, volkoren korrel die vooral in de Toscaanse keuken wordt gebruikt. De smaak is zoet, nootachtig en stevig (wordt niet heel zacht, ook niet als je het heel lang kookt). Heel lekker om als basis te gebruiken in een soep of salade, rijk aan vezels, magnesium, Vitamine A, E en B. Verkrijgbaar in de supermarkt (merk Pedon, in het rijst schap).

Freekeh is een tarwesoort die ik onlangs tegenkwam bij Zonnatura en heeft een zeer hoge voedingswaarde. Hij wordt geoogst wanneer de tarwe nog jong is en heeft een rokerige smaak. Vanwege het hoge gehalte aan vezels en eiwit wordt deze graan vaak gebruikt in salades en bijgerechten. Verkrijgbaar in grotere supermarkten waar ook Zonnatura verkrijgbaar is.

Gort is een afgeleide van gerst. Gerst wordt in veel verschillende vormen verkocht, afhankelijk van hoeveel van de buitenkant van de korrel verwijderd is. Gerst zonder het buitenste vliesje maar met zemelen die bekend staan om hoge voedingswaarden is gort. Parelgort is een graan die ik wel eens voorbij heb horen komen, hiervan zijn de zemelen meestal helemaal verwijderd en wordt dus niet als volkorengraan beschouwd. Normale gort is dus het advies. Voor dit graan moet je voor zover ik weet echt naar de natuurwinkel.

En de laatste glutenhoudend graan die ik wil benoemen; Kamut. Deze graan is groter dan andere granen en heeft een hoog gehalte aan eiwit en mineralen. ook heeft het een hoger percentage lipiden – natuurlijke vetten en olieën – dan andere granen zodat het een goede energiebron is. Ook voor dit gaan moet je naar de natuurwinkel.

Untitled-2Bron foto

Glutenvrije granen

Amarant is een graan die ik de laatste tijd steeds vaker voorbij heb zien komen, maar nog niet zelf heb verwerkt in gerechten. Daar moet snel verandering in komen! Het is net als quinoa eigenlijk een grassoort, heeft dezelfde voedingswaarde en is rijk aan eiwit, calcium, kalium en magnesium. Het is wat grover van structuur dan quinoa. Ik denk dat ik dit weekend even langs de natuurwinkel ga om het te halen. Zonnatura heeft ook amarant in zijn assortiment.

Een steeds bekender alternatief voor graan is Boekweit, volledig tarwevrij en bevat calcium, kalium, ijzer en zink. Boekweit is verkrijgbaar als graan en meel. Het meel is perfect om pannenkoeken of wraps mee te bakken en gewoon verkrijgbaar in de supermarkt (staat bij de bakmixen, Dr. Oetker). Indien je de hele korrel wilt dan zul je wel naar de natuurwinkel moeten.

Gierst (Millet), niet te verwarren met gerst, is een goede vervangen voor couscous. Vroeger werd het beschouwd als vogelvoer, maar tegenwoordig wordt het ook in de keuken gebruikt. Het heeft een milde smaak en is daarmee geschikt om bijvoorbeeld brood mee te bakken. Verkrijgbaar in de natuurwinkel.

Het kleinse glutenvrije graan is Teff. Hij bevat meer calcium en Vitamine C dan enig ander graan. Je kunt gebruiken om mee te bakken of bijv. een pap van te maken (vergelijkbaar met havermout). Ook deze heeft Zonnatura in zijn assortiment, en anders te vinden in de natuurwinkel.

En als laatste in het rijtje; Wilde rijst. Wat voedingswaarden betreft is deze beter dan andere rijstsoorten doordat hij rijk is aan antioxidanten, vezels, mineralen en eiwit. Wilde rijst heeft een nootachtige smaak die het perfect maakt om te verwerken in salades en bij fruit. Ook deze kun je in de supermarkt kopen (bijv. AH Excellent).

Kenden jullie al deze granen al? En welke gebruiken jullie vaak? Ik ben benieuwd naar receptjes!

Bron informatie: Supergranen & zaden

image_print

5 Comments

Irene 2 december 2014 at 11:58

Echt een leuk stukje!

Zelf ken ik boekweit en heb een keer gierst gegeten.
Binnenkort maar weer eens naar de natuurwinkel. Niet omdat het ene het andere moet uitsluiten (ik kan tegen gluten, dus eet die gewoon), maar als extra aanvulling om goed gevarieerd te eten.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 december 2014 at 15:25

Ben ik helemaal met je eens! Ik eet het ook omdat ik graag gevarieerd eet. Al je gewoon tegen gluten kan, is het prima om deze te eten!

Reply
Ester 28 november 2014 at 14:22

Ik ken de meeste granen al vanaf kind af zijn. Quinoa is wel iets ‘nieuws’, maar gierst, boekweit en amarant gebruikte mijn moeder al. Ik gebruik niet alles, maar probeer wel vaak af te wisselen!

Reply
Eline 28 november 2014 at 10:31

Ik ken ze allemaal en heb een hoop ervan ook in huis :)

Reply
Carlijn 28 november 2014 at 08:45

Interessant stukje! Ik eet regelmatig Kamut, couscous, bulgur en natuurlijk quinoa. Maar ik ga die andere ook eens zoeken!

Reply

Leave a Comment