InspiratieLove

10 vragen aan… Lysberth

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 1 augustus 2015 3 Comments
10 vragen aan lysberth

Lysberth Wassenaar, eigenaar van Fuel Your Life,  is Personal Trainer en Sportvasten Coach en zij gaat mij begeleiden tijdens mijn eerste Sportvasten kuur! Ik had er al eerder over gelezen en toen ik op Ibiza was, leerde ik een meisje kennen dat erg enthousiast over het Sportvasten was. Vandaag ga ik zelf starten met de Sportvasten kuur en vraag ik Lysberth het hemd van haar lijf over Sportvasten en haar sport- en eetgewoontes. Uiteraard volgen er nog meer blogs over sportvasten en mijn ervaring de komende dagen, dus mocht je vragen hebben, laat het vooral weten dan neem ik dit mee in een volgend blog!

10 vragen aan lysberth 4Wat is sportvasten precies?
Het Sportvasten is een  10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever getraind worden in het verbruiken van vetten in plaats van suikers. Om dit te realiseren ga je gedurende tien dagen iedere dag twintig tot dertig minuten sporten. Daarnaast volg je een uitgekiend eetpatroon tijdens de Sportvastenkuur. In de eerste drie dagen bouw je de inname van voedsel af. Daarna volgen er drie sapvastendagen. De laatste vier dagen van de kuur bouw je je eten weer op.

Je spieren worden door het programma zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen, waardoor de suikervoorraad minder aangesproken hoeft te worden. Hierdoor heb je een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie zonder dat de tank leeg raakt. Een leuke bijkomstigheid van de kuur is dat je een aantal kilo’s kwijtraakt.

Wat is het verschil tussen een sapdetox en sportvasten?
Bij een sapdetox mag je geen koffie en (zwarte) thee drinken omdat mensen met een sapkuur het lichaam willen ontgiften. Tijdens het Sportvasten mag je wel zwarte koffie en thee drinken, omdat het niet als detox bedoeld is. Het doel van het Sportvasten is om het lichaam de switch te laten maken van suiker – naar vetverbranding. Detoxen is hier dus niet aan de orde.

Daarnaast is het grootste verschil tussen “gewoon” vasten en Sportvasten dat je spiermassa opbouwt na de Sportvasten kuur. Hierbij moet je niet denken aan grotere spieren, maar het ontwikkelen van de zogenaamde type 1 spiervezels. Deze zijn met name actief tijdens duursporten als hardlopen en fietsen. Om dit te realiseren doe je tijdens de 10-daagse kuur iedere dag twintig tot dertig minuten cardiotraining. Na de kuur herstelt je lichaam (supercompensatie) en met de juiste training en voeding in het natraject zorg je ervoor dat je meer duurvermogen en dus ook type 1 spiervezels opbouwt!

Wanneer raad je mensen aan om te gaan sportvasten?
Ik zou iedere duursporter aanraden om het Sportvasten eens te doen. Het is goed voor je duurvermogen en goed om je lactaatdrempel te verhogen. Daarnaast is het ook geschikt voor mensen die een aantal kilo’s kwijt willen raken. Hierbij zijn mensen die al trainen met name geschikt, omdat zij door hun verbeterde conditie dieper kunnen gaan tijdens het sporten, wat de kans op het “switchen” naar de vetverbranding aanzienlijk vergroot.

Wat is jouw eigen ervaring met sportvasten?
Ik ben zelf een krachtsporter dus ik keek er best wel tegenop. Omdat ik de opleiding tot Sportvasten Coach deed, was het niet meer dan logisch om zelf de kuur te doen om te ervaren hoe het is. Ik moest dus voor de bijl!

Ik had nog nooit een ontbijt in mijn leven overgeslagen dus ik was heel benieuwd hoe ik daar op zou reageren. De kuur zelf viel me uiteindelijk reuze mee. Wat me verbaasde is dat het eigenlijk niet zo moeilijk is om een aantal dagen niet te eten, tijdens de 1e en 2e vastendag had ik zelfs behoorlijke energie! De 3e vastendag viel me wel zwaar, dit heeft er met name mee te maken dat ik al aan de onderkant van mijn gewichtsgrens zit. De eerste dag eten vond ik echt goddelijk. Ik heb zo genoten van mijn ontbijtje!

Hoe houd je het resultaat vast na het sportvasten?
De kuur is natuurlijk geen wondermiddel. Daarom begeleid ik mensen tot 14 dagen na de kuur om ervoor te zorgen dat ze gezonde eet – en sportgewoontes blijven behouden. Ze moeten een voedingsdagboek bijhouden en ik geef ze tips wat ze het beste wel en niet kunnen eten. Daarnaast is het cruciaal dat je na de kuur blijft sporten omdat dit ervoor zorgt dat je je switch naar vetverbranding behoudt. Voeding en sport zijn dus erg belangrijk in het natraject!

10 vragen aan lysberth

Wat doe je zelf om gezond en fit te blijven?
Ik ben Personal Trainer dus ik sta bijna iedere dag in de gym. Ik doe veel aan kracht & conditietraining, ik houd van Crossfit maar ook van calisthenics workouts. Dit zijn workouts waarbij je alleen je eigen lichaam gebruikt om sterker te worden. Denk hierbij aan oefeningen in de ringen, op de vloer en met parallettes. Daarnaast eet ik door de week gezond en probeer ik dan geen alcohol te drinken.  In het weekend ben ik hier losser in, ik vind dat je ook mag genieten!

Wat is jouw favoriete sportmaaltijd?
Ik heb niet echt een favoriet. Een mix van complexe koolhydraten, vetten en eiwitten doen het altijd goed. Een voorbeeld menu wat ik vaak eet zijn zelfgemaakte zalmburgers met zoete aardappel en gegrilde courgette.

En je favoriete sportieve bezigheid?
Crossfit, Calisthenics workouts, Functional Training, Gewichtheffen.

Welke fout heb jij wel eens gemaakt in de weg naar de fitste versie van jezelf?
Ook ik ben een mens. Soms is het lastig om maat te houden, op alle vlakken. Ik ga er vol voor met sporten maar in het weekend kan het ook wel eens de andere kant op slaan. De juiste balans vinden is soms moeilijk!

Welke tip wil je meegeven aan bezoekers van Eat.Run.Love.?
Wees niet te streng voor jezelf en vergelijk jezelf met jezelf en niet met anderen!! Dit is een fout die ik in het verleden maakte, en ik kan je vertellen dat je er niet gelukkiger van wordt. Blijf bij jezelf dan komt het altijd goed.

Dat was hem! Hopelijk zijn jullie geïnspireerd op het gebied van sportvasten en als jullie er vragen over hebben, laat het weten dan neem ik dat mee in een volgend artikel. 

image_print

3 Comments

Sportvasten dagboek | update 1 - Eat.Run.Love. 10 augustus 2015 at 07:01

[…] 10 dagen heb ik een sportvastenkuur gedaan. Mocht je niet weten wat dat is, lees dan zeker even het interview met mijn Sportvastencoach Lysberth terug want daarin staat uitgelegd wat het precies is. Ik kreeg de afgelopen dagen veel opmerkingen; […]

Reply
Irene 5 augustus 2015 at 13:03

Interessant! Ik had er nog nooit over gehoord.
Wil je je eigen ervaringen met sportvasten in een artikel zetten? Ik ben er wel benieuwd na

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 5 augustus 2015 at 13:05

Ga ik zeker doen! Een dagboekje van hoe ik het heb ervaren komt maandag online en ik zal over een paar weken nog een keer een update doen over de resultaten en of deze naar mijn idee blijvend zijn.

Reply

Leave a Comment