InspiratieLove

10 vragen aan… Kim

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 september 2014 6 Comments
marathon-3

Deze keer stelde ik 10 vragen aan de jonge, hardloopgrage Kim. Pas 19 jaar oud, al 10 jaar aan het hardlopen en al een marathon op haar naam!

Kim:
Ik ben Kim, 19 jaar en verslaafd aan hardlopen. Ik ren al meer dan tien jaar en het verveelt nooit. Naast het hardlopen ben ik druk met mijn studie Economie en Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ook ben ik sinds kort op instagram (kimvanherk1995) begonnen met het delen van mijn outfits, aangezien mode een grote hobby is. Ik vind het gezellig om met vriendinnen te lunchen of te borrelen, maar pak de volgende morgen dan wel mijn hardloopschoenen om een extra rondje te rennen. Voor mij is het namelijk heel belangrijk om fit en in shape te zijn.

Wanneer ben je begonnen met hardlopen?
Op zevenjarige leeftijd ben ik lid geworden van een atletiekvereniging. Naast de verschillende onderdelen, liep ik op zaterdagmorgen met mijn vader duurloopjes. Naast baanatletiek ben ik al op vrij jonge leeftijd wegwedstrijden gaan doen. Op de baan kon ik op die leeftijd hoogstens één kilometer wedstrijden doen, maar ik vond langere afstanden veel leuker. Ik was denk ik een jaar of tien/elf toen ik voor het eerste een vijf kilometer wedstrijd mee rende.

Wat maakt hardlopen voor jou zo leuk?
Hardlopen werkt voor mij heel erg ontspannend. Wanneer ik het druk heb met school of stress heb, ga ik een stuk rennen. Dit maakt mijn hoofd helemaal leeg. Het leuke vind ik dat je de deur uit kunt stappen en kunt beginnen. Je hebt niet veel nodig om hard te lopen en daarnaast kun je ook overal rennen. Op vakantie neem ik vaak mijn sportspullen mee, zodat ik in de vroege morgen een rondje kan gaan lopen. Ik vind het fijn om buiten te sporten, hiervoor is hardlopen ideaal.

Je bent 19 en nu al een marathon gelopen! Waarom besloot je een marathon te gaan lopen?
Ik kom uit het Westland en ongeveer een jaar geleden hoorde ik dat er nog eenmaal een Westlandse Marathon georganiseerd zou worden. Het leek mij super gaaf om mijn eerste marathon op bekend terrein te rennen en aangezien dit de laatste kans was, heb ik mij ingeschreven. Ik loop al vanaf mijn zestiende halve marathons, dus ik had er vertrouwen in dat dit ook moest lukken. Daarnaast wilde ik een nieuw doel hebben om voor te trainen. Hardlopen is soms wat eenzijdig, dus dan vind ik het leuk om in afstanden te variëren.

20140909_173550Hoe zag jouw voorbereiding naar de marathon toe er uit?
Ik heb voor de marathon voornamelijk alleen getraind. Op vrijdagmiddag deed ik duurlopen van minstens twee uur en daarnaast probeerde ik nog twee keer in de week een uurtje te lopen. Voor de duurloop van twee uur nam ik een vriendin mee op de fiets, zodat we onderweg gezellig konden kletsen. Of ik liep alleen met een muziekje op. Aangezien ik ook studeerde, roeide en een bijbaantje had, lukte het niet altijd om drie keer te trainen. Dan trainde ik twee keer in de week. In totaal heb ik drie trainingen van dertig kilometer met een groep gedaan. Hierbij had je hazen die een vast tempo per kilometer liepen, waardoor ik een idee kreeg welk tempo ik met de wedstrijd moest gaan lopen. Qua voeding heb ik geprobeerd om zo min mogelijk te snoepen en alcohol te drinken. Met zware trainingen ontbeet ik met pannenkoeken en de week voor de marathon at ik voornamelijk pasta. Veel koolhydraten dus. De week ervoor heb ik er ook opgelet dat ik wat vroeger naar bed ging. Daarnaast had ik van te voren met familie en vrienden afgesproken op welk punt zij mij zouden aanmoedigen. Zo kon ik tijdens de wedstrijd uit kijken naar bekenden die ik onderweg zou tegenkomen. Dit was voor mij een enorme stimulans om de marathon vol te houden.
Voor veel mensen is een marathon een ultiem doel, maar jij hebt het al gedaan.

Wat wil je nog meer bereiken of doen met hardlopen?
Ik heb dan wel een marathon gelopen, maar ik wil mijn tijd graag verbeteren. Mijn volgende marathon wordt die van Rotterdam, april volgend jaar. De Westlandse Marathon was een mooi parcours, maar geen snel parcours. Daarnaast was het een warme dag. De marathon van Rotterdam is iets eerder in het jaar, dus ik hoop dat de temperatuur dan ook iets beter meewerkt. Ik zou ooit ook graag de marathon van New York willen lopen. Maar dan wil ik wel iets ouder zijn. Ik houd het eerst nog maar even bij de Rotterdamse voorlopig. De marathon van Berlijn schijnt overigens ook gaaf te zijn, genoeg wedstrijden om voor te trainen dus.

Wat is je favoriete afstand om te lopen?
Het liefste loop ik halve marathons. De eerste kilometers van een wedstrijd vind ik vaak lastig en bij een halve marathon hoef ik niet heel erg hard van start, waardoor ik goed in het ritme kan komen. Een tien kilometer loop ik alleen, omdat dit goed is voor de snelheid. Heel veel plezier heb ik hier niet in. Ik vond de marathon ook onwijs gaaf om te doen, maar die mag je nu eenmaal niet zo vaak lopen.

Doe je nog andere sporten naast het hardlopen?
Ik heb tien jaar op atletiek gezeten en heb in die tijd veel verschillende onderdelen beoefend. Waaronder verspringen, hoogspringen, kogelstoten en hink-stap-springen. Een jaar geleden ben ik hiermee gestopt, aangezien ik toch het meeste plezier heb in wegatletiek. Ik ben toen een jaar gaan roeien bij een studentenvereniging in Rotterdam. Momenteel loop ik alleen nog hard en combineer ik dit met touwtje springen en bodyhoopen. Een bodyhoop is een hoelahoop van anderhalve kilo, waarmee zowel je billen, billen en buik getraind worden. Dit doe ik vooral om een strakke buik te krijgen.

Wat draag je het liefste tijdens het hardlopen?
IMG_20140909_175056Met wedstrijden draag ik het liefst een sportbeha van de H&M of Adidas in een leuke felle kleur en gebruik deze als sporttop. Ik loop veel wedstrijden in de zomer en heb hier al moeite mee door de warmte dus dan wil ik zo koel mogelijk gekleed zijn. Ik draag eigenlijk altijd een kort broekje van Adidas. Met trainingen vind ik een sportlegging heel erg prettig, aangezien deze geen wind vangt. Wanneer het heel koud is, heb ik altijd een muts op. Anders krijg ik snel last van mijn oren. Ik ben vooral fan van Adidas sportkleding. Wanneer ik iets meer budgetproef topjes en broekjes wil, ga ik naar de H&M. Deze sportkleding is ook super fijn en ook nog eens leuk om te zien. Ik let er ook op dat mijn haarbandjes en sokken matchen met mijn outfit en schoenen.

Wat is voor jou echt onmisbaar om mee te nemen tijdens het hardlopen?
Tijdens het trainen moet ik muziek mee hebben. Op de een of andere manier ben ik dan minder snel moe. Je hoort jezelf met muziek niet zo hijgen, waardoor ik het rennen langer volhoud. Vooral bij een duurloop ter voorbereiding van de marathon is muziek voor mij essentieel. Dertig kilometer lang in stilte lopen zou ik niet volhouden. Ik heb geen specifieke muziek mee, maar download vaak de nieuwe nummers uit de top 40. Met wedstrijden is mijn vader onmisbaar. Hij fietst stukken van het parcours mee om water aan te geven. Tijdens de marathon heeft hij de laatste kilometers meegefietst. Als ik dat deel alleen had moeten lopen, had ik waarschijnlijk gaan wandelen. Nu ben ik blijven rennen en kon ik drinken vragen wanneer ik dat wilde. Erg fijn met die hitte.

Heb je nog een tip voor medehardlopers?
Voor mijn medehardlopers zou ik willen adviseren: Zorg dat het hardlopen geen obsessie wordt. Het moet wel leuk blijven. Als je een keertje geen zin hebt om te lopen, moet je het niet forceren. Daarnaast vind ik het zelf altijd prettig om een doel voor ogen te hebben. Dus schrijf je bijvoorbeeld ruim van te voren in voor een wedstrijd, zodat je gemotiveerd wordt om te blijven/gaan trainen. Op die manier heb je een stok achter de deur. Of ga trainen voor een bepaalde streeftijd. Verwacht niet van jezelf dat je meteen een uur achter elkaar kan rennen, maar bouw het langzaam op.

foto’s door Veerle van der Stok

Ik ben getriggerd door de bodyhoop, jullie?

Lijkt het je ook leuk om een aantal vragen voor de blog te beantwoorden? Stuur dan een mailtje naar info@eatrunlove.nl!  

image_print

6 Comments

Marijke 20 september 2014 at 16:34

Leuk verhaal !Toen ik dat van die bodyhoop las, dacht ik ook meteen dat dat iets voor mij is ;-) Eens kijken of ik zo’n ding te pakken krijg!

Reply
Kim van Herk 20 september 2014 at 20:02

Ze zijn te verkrijgen op http://www.bodyhoop.nl! Best een investering (€55), maar het is super leuk om te doen & je ziet echt zo snel resultaat.

Reply
Hedwig 20 september 2014 at 14:03

Ik vraag me af, als je al zo lang hardloopt gaat het dan ook heel soepel zonder pijntjes en blessures of spelen die dan nog steeds op af en toe?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 20 september 2014 at 14:24

Dat is een goeie vraag! Daar kan Kim vast zelf goed antwoord op geven.

Overigens loopt ik inmiddels ook al een behoorlijke tijd hard en heb ik toch een enkelblessure opgelopen… Ook heb ik regelmatig pijntjes in bijv. m’n voet of heup…

Reply
Kim van Herk 20 september 2014 at 15:33

Hoi hedwig,
helaas heb ik ondanks het feit dat ik al best lang loop ook nog weleens ergens last van. Vorig jaar had ik tijdens het hardlopen vaak last van mijn rug. Dat heb ik nu gelukkig niet meer. Ook doen mijn liezen na een pittige duurloop vaak pijn. Ik merk wel dat mijn enkels door de jaren heen sterker zijn geworden, dus van voetblessures (even afkloppen;)) heb ik geen last. Groetjes Kim

Reply
Eline 20 september 2014 at 09:49

Dat is best een prestatie, op je 19e al een marathon gelopen hebben! Tof!

Reply

Leave a Comment