InspiratieLove

10 vragen aan… Eveline

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 november 2014 2 Comments
image1

Eveline en ik kennen elkaar al sinds de eerste klas van de middelbare school. Na de middelbare school zijn we elkaar uit het oog verloren, maar social media en gezamenlijk hardloopfanatisme hebben er voor gezorgd dat we weer contact hebben. Voor Eat.Run.Love. stelde ik 10 vragen aan Eveline over o.a. hardlopen.

Eveline:
Mijn naam is Eveline Stal en ik ben 29 jaar. Pas sinds een jaar of 5/6 ben ik fanatiek aan het sporten geslagen en sinds een jaar of 2 ben ik mee ook gaan verdiepen in gezondere voeding. Inmiddels behoren sporten en gezond eten tot mijn levensstijl, hoewel dat vroeger anders was. Ik had een hekel aan de gymlessen op school en gebruikte die tijd liever voor het wedstrijdzwemmen en ballet. Inmiddels heb ik die twee passies verruild voor hardlopen en kickboksen. Qua eten heb ik ook het roer flink omgegooid, ik ben een liefhebber van “carbs”, maar een switch naar gezonder eten levert mij in dagelijkse leven en bij het sporten meer resultaat op!

Waarom ben je begonnen met hardlopen?
Ik ben begonnen met hardlopen, nadat ik door een knieblessure moest stoppen met wedstrijdzwemmen en van de fysiotherapeut weer een sport moest gaan oppakken om mijn knie sterker te maken. Het is begonnen met hardlopen op de loopband in de sportschool (dat was makkelijker en dan had je ook geen last van de ongemakken die het Nederlandse weer soms heeft), maar al snel begon mijn liefde voor het hardlopen te groeien en heb ik de loopband verruild voor buiten lopen. En dat terwijl ik op de middelbare school altijd een hekel had aan het verplichte rondje wielerbaan bij buiten gym! (Weet je nog Jessica? ;))

Je hebt de laatste tijd veel last gehad van een blessure, hoe heb je er voor gezorgd dat je snel kon herstellen?
In 2012 werd ik geconfronteerd met een zware blessure door een overbelasting als het gevolg van teveel hardlopen. Ik nam te weinig rust, rende te lange afstanden en dat resulteerde in een ontsteking van mijn enkelkapsel en achillespees. Na een half jaar verplicht stoppen met hardlopen en intensieve begeleiding door de fysiotherapeut, mocht ik daarna weer opbouwen met 5x 1 minuut lopen en uiteindelijk was ik na ca. 9 maanden opbouwen weer terug op mijn oude niveau. In augustus speelde deze blessure weer lichtelijk op, maar doordat mijn fysiotherapeut gelooft in lichte belasting i.c.m. versterkende oefeningen, kon ik 6 weken later de Dam tot Dam loop toch uitlopen in een PR.

image2

Wanneer liep je je allereerste wedstrijd?
Mijn allereerste wedstrijd was een 10 km run bij de Marathon van Amsterdam in 2008. Gewoon voor de lol wilde ik een keer meedoen. Ik heb me toen laten opjutten door wat snelle jonge sprintertjes, dus ik ben mezelf gedurende die race snel tegengekomen. Maar dat was een goede leerervaring!

Hoe bereid je je voor op een wedstrijd?
In de aanloop naar een wedstrijd probeer ik in de maand daaraan voorafgaand een beetje in de richting van die afstand te komen. Een 10 km loop ik bijna wekelijks, maar een halve marathon of 16 km is toch andere koek. Ik train sinds een klein jaar op hartslag en daardoor probeer ik in de aanloop naar een wedstrijd de race in een lage hartslag zone te lopen, zodat de duur wel “in de benen” zit, maar dat je niet een heel lang herstel nodig hebt. Verder wissel ik de duurloopjes af met wat kortere (en snellere) loopjes.

eveline

Wat is jouw hardloopdoel voor de komende tijd?
In het voorjaar van 2015 wil ik nog een halve marathon gaan lopen en wil ik mij volledig gaan richten op het lopen van een marathon. Ik wil het 1x geprobeerd hebben. Na veelvuldig overleg met mijn fysiotherapeut (die zelf ook voornemens is zijn eerste te gaan lopen) heb ik de knoop doorgehakt. Het gaat die van New York van volgend jaar worden en dan wil ik daar ook direct een goed doel aan verbinden, namelijk KiKa.

Wanneer loop je het liefste hard?
Ik loop vooral ’s ochtends hard (heel vroeg voordat ik naar kantoor ga, of aan het begin van een thuiswerkdag). Door ’s ochtends te lopen merk ik dat ik de dag veel energieker en frisser begin en dan hik je er niet zo tegen aan na een lange, vermoeiende dag! Daarnaast is het soms ook genieten van mooie plaatjes zo ’s ochtends vroeg.

Als je โ€™s ochtends hardloopt, eet je dan voor of na het lopen?
Het ligt er een beetje aan hoelang ik van plan ben om te lopen, de grens ligt voor mij op ca. 7 km. Korter dan 7 km, dan vaak alleen een espresso en een groot glas water; langer dan 7 km, dan een banaan met pindakaas aangevuld met een espresso en een groot glas water.
Mijn favoriete post running ontbijt is vaak een smoothie van groente en fruit, of een bakje havermout.

Wat voor sporten doe je nog meer naast hardlopen?
Naast het hardlopen ben ik sinds kort verslaafd aan kickboksen. Tot voor kort was ik lid bij een andere sportschool en deed ik daar aan krachttraining, maar dat werd naar verloop van tijd saai en ontdekte ik een kleinere sportschool bij mij in de buurt die gespecialiseerd is in groepslessen voor Kickboksen en Crosspower. Daarnaast ga ik nu ook vaak met een vriendin kickboksen, waardoor het nog leuker is. Ook pak ik af en toe een yoga of Crosspower lesje mee.

Leuk, ik vind kickboksen ook echt te gek. Wat heeft boksen voor jou dat hardlopen niet heeft?
Bij het kickboksen heb ik echt het gevoel dat ik mijn hoofd kan leeg maken, omdat je bij het hardlopen toch altijd de ruimte hebt om over bepaalde dingen na te denken. Vooral door mijn werk als jurist arbeidsrecht heb ik de behoefte om bepaalde dingen van mij af te zetten en mijn hoofd echt leeg te maken. Bovendien kan je tijdens zo’n uurtje even goed wat opgekropte woede kwijt!

Als je het druk hebt en moet kiezen, kies je dan voor een uurtje hardlopen of een uurtje boksen?
Hmmm, lastig. Ligt er een beetje aan of het is in te passen in mijn schema en of het past in het rooster van de sportschool. Maar eigenlijk kan ik niet kiezen tussen beide!

image_print

2 Comments

Eline 9 november 2014 at 21:34

Stoer dat je voornemens bent een marathon te doen, veel succes!

Reply
Ester 9 november 2014 at 11:41

Leuk om je verhaal te lezen. Veel succes met trainen voor de marathon!

Reply

Leave a Comment