InspiratieLove

10 vragen aan… Elske

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 september 2015 2 Comments
10 vragen aan

Elske volg ik al een tijdje op Instagram, toen ik haar laatst post-pregnancy post zag – 17 dagen na de bevalling – dacht ik, deze powerbabe moet ik interviewen voor Eat.Run.Love. Zo gezegd zo gedaan, ik sprak Elske  afgelopen week en omdat ze zoveel te vertellen had en ik het verhaal zo leuk vond, zijn het 12 vragen geworden in plaats van de standaard 10 vragen.

Elske Sorel (33) ken je misschien wel van het RTL programma Obese, in 2013 en 2015 was ze één van de trainsters in het programma. Daarnaast is ze personal trainer bij Radmilo Soda (Amsterdam) en in Alkmaar, heeft ze twee kindjes en schrijft elke 2 maanden voor het tijdschrift “Happy in Shape”.

Ik zat met verbazing (en bewondering) te kijken naar je laatste post-pregnancy foto, wauw wat een mooi resultaat. Hoe heb je er voor gezorgd dat je zo snel alweer in shape bent?
Ook als trainer houd ik mij netjes aan de 6 weken niet trainen na mijn bevalling. Je spieren, banden, pezen, bekken en buik hebben een flinke klap gehad van 9 maanden zwanger zijn en een bevalling. Door het zwangerschapshormoon is alles nog week, dus dat moet eerst aansterken voordat je weer kunt knallen in de sportschool. Waar ik wél heel bewust op let is mijn voeding. Dus na de bevalling gelijk weer in het gareel, even geen Tony Chocolonely meer haha! Alleen maar gezonde voeding, veel fruit, groenten, haver, noten, kip en vis en hele dag water en groene thee. Ik ben wel vrij snel al body weight oefeningen gaan doen. Gewoon thuis in de ochtend. Simpele squats, lunges, dribbelen enz.

Elske

Wat voor soort oefeningen deed je aan het einde van de zwangerschap?
Ik heb tot het laatste moment door getraind, 5 dagen voor mijn bevalling was ik nog in de sportschool. Gedurende de 9 maanden heb ik mijn trainingsschema veranderd. In het begin kun je gewoon alles nog; interval, rennen, springen, kracht, high intensity en boksen. Ik heb al die tijd goed naar mijn lichaam geluisterd en aangevoeld wat wanneer niet meer goed voelt. Op het eind bestond mijn training vooral uit krachttraining met kabels, dumbells en bodyweight. Ik heb het gewicht aangepast zodat ik niet te veel kracht op mijn core zette. Qua cardio heb ik tot het eind de crosstrainer en de fiets gepakt. Wat ik dus niet meer deed was rennen, high intensity trainingen, boksen en alles met een hoge impact en explosie.

Vanaf wanneer zou jij net bevallen vrouwen aanraden om weer te gaan sporten?
Die 6 weken rust moet je zeker aanhouden, maar let wel al goed op je voeding. Waarschijnlijk had je tijdens je zwangerschap best wat lekkere cravings, dus daar moet je mee aan de slag als je snel weer back in shape wilt zijn. Ga lekker naar buiten en lopen met de wagen, dat kan geen kwaad. En je voelt snel genoeg aan je bekken of je te lang hebt gelopen. Als je na die 6 weken weer begint, rustig opbouwen. Alles eerst met eigen lichaamsgewicht doen. Oefeningen zoals squatten, lungen, pushups, tricep dips, step ups op een step of bankje,  werken met elastieken en mini-bands om je enkels waarmee je gaat lopen voor stevige billen en benen. Cardio is gewoon aanvoelen of rennen al gaat, anders crosstrainer en belangrijk: niet gelijk over de top, je komt echt vanzelf weer in je oude ritme!

elske 2

Er leeft veel onduidelijkheid over het wel of niet trainen van de buikspieren tijdens een zwangerschap, wat is jouw advies hierin?
De eerste maanden kan het nog prima omdat je buik nog niet groeit en dus de buikspieren nog niet naar de zijkant wijken. Maar wanneer je begint te groeien, zullen je buikspieren steeds verder uit elkaar gaan staan (diastase). Vanaf dat moment ben ik gestopt met buikspieren trainen. En wat veel mensen vergeten, is dat je je buikspieren en onderrug spieren (core spieren) nog steeds traint wanneer je squats maakt of wanneer je rug of borst traint, want je behoudt steeds kracht op je core om deze oefeningen goed uit te kunnen voeren.  Dus mijn advies; wanneer je buik begint te groeien, is het bewust trainen van buikspieren niet meer nodig. Je six-pack komt na je bevalling wel weer!

Ben je je hele leven al zo sportief geweest? En wanneer besloot je hier je werk van te maken?
Ik heb wel altijd van kleins af aan gesport, zoals turnen en ritmisch gym, toen kwam er een periode van andere interessante hobbies zoals uitgaan en vriendjes. Ik besloot er pas 5 à 6 jaar geleden mijn werk van te maken. Ik heb Hoge Hotelschool gegaan en had een prima baan op kantoor, maar ik besefte mij dat dat mij niet gelukkig ging maken. Ik had bewondering voor mensen die iets deden met passie en liefde. Daar wilde ik voor gaan en zodoende omgeschoold en voor mijzelf begonnen.

Wat is jouw favoriete workout?
Ik word ultiem gelukkig van boksen! Het heeft alles; kracht, snelheid, coördinatie, souplesse, conditie, spel, techniek. Je kunt er een stuk power in kwijt wat voor heel veel mensen een gevoel geeft dat ze nog niet eerder hadden gevoeld. Ik wil gezweet hebben, kapot en voldaan zijn. Met boksen kun je jezelf altijd blijven uitdagen en je bent nooit uitgeleerd!

elske 5

Is er een sportieve prestatie waar je zelf erg trots op bent?
Ik ben gek van stoere dingen haha, dus het mee doen aan obstacle runs zoals Mud Masters en Strongman Run vind ik wel sportieve prestaties. Je bent gedurende een aantal uur echt bezig met zo snel mogelijk kunnen rennen en obstakels trotseren. Je traint om een goede balans hier in te vinden. Je moet jezelf niet kapot maken met te hard rennen en je moet goed getraind zijn om de kracht oefeningen ook uit te kunnen voeren en weer verder te kunnen.

Daarnaast ben ik ook echt wel trots op mijn Obese prestaties. Zo’n traject is heftig met de kandidaten en als het dan lukt en je hebt samen met je kandidaat je doel kunnen bereiken, dan geeft dat wel een kick.

Wat is jouw recept voor een strak en fit lichaam?
Zorg voor variatie in je trainingen. Zorg dat alle elementen erin zitten: kracht, interval en high intensity. Dan zou duurtraining nog niet eens noodzakelijk hoeven zijn. Maar dames, vergeet gewoon je kracht training niet! Daarnaast belangrijk dat je een ritme aanhoudt dat je goed vol kunt houden, dus niet als een bezetene elke dag, want dat houd je niet vol en is ook voor het lichaam niet ultiem. Het heeft rust nodig om te herstellen en nog sterker en fitter te worden. Eet gezond, eet ook iets lekkers op zijn tijd om dat geniet moment in te bouwen en doe vooral de dingen die je leuk vindt op sport gebied. Erg belangrijk!

elske 4

Wat is jouw favoriete post workout maaltijd?
Het liefst train ik net voor de lunch en eet ik daarna een warme maaltijd. Bestaande uit vis of vlees en veel verse geroosterde groenten bijvoorbeeld. En ik ben gek op de salades van restaurant Sla in Amsterdam, daar ga ik vaak naartoe na mijn training. 1 à 2 keer per week neem ik na een training pasta en dan meestal van traiteur Uliveto in Amsterdam.

Door social media wordt soms het beeld geschept dat je alleen nog maar bezig moet zijn met sporten, gezond eten en macro’s tellen. Hoe ga jij daar mee om?
Het is killing! Ik word er juist een beetje recalsitrant van en wil die mensen graag duidelijk maken dat de hele dag tarwegras shots drinken en zeewier burgers eten echt niet alleen maar bijdraagt aan een gezond en fit leven. Men vergeet de balans. Gelukkig zijn en geen stress hebben, is veel belangrijker om je goed te voelen. Die balans kan juist ontstaan doordat jij dat glas wijn neemt, of even een avond met Netflix en chocolade op de planning hebt. Alles gaat om met mate, dus macros tellen?! Ik zou zelf niet eens weten hoe het moet hahaha! Alles is weer zo’n hype nu. Een gezond leven zou geen hype moeten zijn, maar een standaard proces. Geen sixpack of Kardashian kont? Niet iedereen is er voor weggelegd en dat moet ook helemaal niet het enige levensdoel zijn. Ik denk dat we blij mogen zijn als we de mensen meer in beweging krijgen, weten wat gezond eten inhoudt en een fijn leven kunnen hebben!

Hoe vind je een goede balans tussen een gezond, sportief en sociaal leven?
Eigenlijk wat ik hierboven een beetje beschrijf. Zoek een ritme waarin jij kunt sporten bijvoorbeeld 2x per week, je werk gewoon kunt doen en je je vrienden nog gewoon kunt zien. Gezond eten is een questie van weten wat te kopen, waar en wat er mee te doen. Kijk, heb je als doel Miss Fitness worden, dan liggen de prioriteiten anders en zul je 5x moeten trainen, dus minder tijd voor andere dingen. Keuzes! Balans heb je wanneer het vanzelf gaat en je er niet elke seconde van de dag mee bezig bent.

Is er nog een tip die je wilt meegeven aan de lezeressen van Eat.Run.Love?
Laat je niet gek maken door social media of mensen om je heen. Als het gaat om levensstijl, kies er één die bij je past, die je vol houdt en waar je blij van wordt. Stel wel doelen, want die helpen je sneller iets te bereiken. Dus als het gaat om sporten, schrijf je in voor een ren wedstrijd of obstacle run zodat je er naartoe kunt trainen. Betreft voeding, koop een mooi en gezond kookboek en ga elke week dingen testen, kook voor vrienden, dan ga je er vanzelf mee leren omgaan en voor je het weet heb je zo al 50% van je ongezonde levenstijl overboord gegooid!

elske 3

Wauw, hier word je toch enthousiast van? Mocht ik ooit zwanger worden, dan hoop ik er zo fit als Elske uit te komen!

image_print

2 Comments

noemia 1 oktober 2015 at 14:30

Inspirerend!

Reply
Maaike 29 september 2015 at 15:22

Leuk interview!

Reply

Leave a Comment