InspiratieLove

10 vragen aan… Annemieke

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 september 2014 2 Comments
hardloop vragen

Deze keer in 5 vragen aan… Annemieke, mede blogster en 25 jaar oud. Overigens heb ik vijf vragen veranderd naar tien vragen, ik wil altijd zoveel weten!

Annemieke:
Ik heb een enorme passie voor sport en een gezonde leefstijl. Ik ga drie maal per week hardlopen en doe aan yoga, wielrennen en mountainbiken. Daarnaast ben ik bewust met gezonde voeding bezig. Vanuit mijn werk als verpleegkundige, mijn studie (klinische) gezondheidswetenschappen en mijn blog ben ik bijna dagelijks bewust bezig met het belang van een gezonde leefstijl. In mijn optiek moeten ongezonde gewoonten in balans zijn met gezonde gewoonten. De ene avond geniet ik bijvoorbeeld van een goed glas rode wijn met een kaasplankje, om de volgende ochtend op te staan met een groene smoothie en vervolgens te gaan hardlopen.

Wanneer ben je begonnen met hardlopen?
Vroeger stond ik vaak als klein meisje aan de kant van de weg mijn ouders aan te moedigen bij een hardloopevenement. Een enkele keer deed ik zelf mee aan een (kinder)run van 1 a 2km, maar echt serieus hardlopen was er toen nog niet bij. Ik ben zelf begonnen met hardlopen sinds mijn studententijd. Ik heb lange tijd fanatiek gehockeyd en stond soms wekelijks wel vijf keer op het hockeyveld. Toen ik hiermee stopte, wilde ik wel mijn conditie blijven behouden en dus begon ik met af en toe een rondje hardlopen. In oktober 2012 nam ik deel aan mijn eerste 10km wedstrijd. Ondanks dat ik hier niet gericht voor had getraind ging het hardlopen me vrij makkelijk af. Dit voelde zo goed en gaf me zoveel energie dat ik besloot gericht te gaan trainen voor een doel: de halve marathon. Vanaf dat moment ben ik drie keer in de week gaan hardlopen en heb ik mijn duurloopvermogen steeds verder uitgebreid. In maart 2013 liep ik mijn eerste halve marathon en een jaar later liep ik de marathon van Rotterdam.

In april liep je de marathon van Rotterdam, hoe zag jouw voorbereiding er op de dag zelf uit?
Wonder boven wonder (gezien de zenuwen) had ik best goed geslapen. Ik werd wakker van mijn wekker en maakte vervolgens een ontbijtje van havermout, banaan en pure chocola. Dit energievolle ontbijt had ik vaker gegeten voor een lange duurloop en beviel me uitstekend. Nog even snel naar het toilet (yes dirty detail, maar een marathon lopen met een volle buik is geen goed idee) en op naar Rotterdam. In Rotterdam heb ik mijn spullen naar de kleedruimte gebracht, mijn marathonoutfit aangetrokken en ben vervolgens een klein uur voor de start langzaam naar de startvakken gelopen. Ik weet nog goed dat ik geen moment stil kon staan door de combinatie van zenuwen en enthousiasme. Voor ik het wist zong ik mee met Lee Towers en het bekende You never walk alone en klonk het startschot en was het besef daar: ik ga de marathon van Rotterdam lopen.

A Healthy Life Marathon Foto _blogHoelang heeft het geduurd voordat je weer je hardloopschoenen na de marathon aantrok?
Ik heb na de marathon mijn hardloopschoenen ruim een week niet aangeraakt. Ondanks dat ik binnen twee dagen weer hersteld was, volgde ik het advies van mijn moeder (die een ervaren marathonloopster en hardlooptrainster is) op om ruim een week mijn benen rust te gunnen. Vervolgens heb ik het hardlopen weer opgepakt, alleen wel wat minder vaak en minder lang. Er waren weken dat ik in totaal maar 15km liep, terwijl ik tijdens de voorbereiding voor de marathon soms wel 50km per week ging hardlopen.

Wat is je volgende hardloopdoel?
Oeh, dat zijn er meerdere. Ik wil mijn PR’s op de 10km, de halve marathon en de marathon verbreken, maar het lijkt me daarnaast ook leuk om aan bijzondere hardloopwedstrijden mee te doen. Bijvoorbeeld de marathon van New York, London of Parijs of een lange trailrun in de Alpen.

Voor nu ben ik weer in training voor de halve marathon. Deze wil ik eind dit jaar ergens lopen, om dan vervolgens te bedenken of ik door wil trainen voor een marathon. De eerste hardloopwedstrijd die in mijn agenda staat is de Bruggenloop in december. Ik doe hier samen met een vrouwenteam van Losse Veter aan mee.

11blogWaar loop je het liefst?
Het liefst loop ik door het bos, de duinen of over het strand. Mijn ouders wonen vlakbij het strand en als ik thuiskom, ga ik het liefst bij hun in de buurt een eind hardlopen. De rustige omgeving in combinatie met de uitdaging door het zand en de heuvels maken elke run zo ontzettend gaaf. Thuis in Utrecht loop ik het liefst langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het is soms een goed intervalspel om de grote binnenvaartschepen voor te blijven of in te halen.

Wat maakt het hardlopen voor jou zo leuk?
Het klinkt waarschijnlijk cliché, maar door het hardlopen kan ik mijn hoofd leeg maken. Ik trek mijn hardloopschoenen aan en ga, weer of geen weer, naar buiten om even een rondje hard te lopen. Ik heb ook echt niet altijd zin, maar ik weet dat als ik terug kom, ik barst van de energie. De zogeheten runnershigh achteraf is zo fijn, dat het me altijd weer motiveert om toch te gaan.

Doe je nog andere sporten naast het hardlopen?
Ik heb een aantal maanden geleden yoga ontdekt en vind dat nu een van de fijnste sporten naast het hardlopen. Ik moest eerst een beetje wennen aan het “zweverige”, maar doe nu niets liever. De combinatie van het actieve van hardlopen, met het rustige van yoga vind ik geweldig. Daarnaast merk ik dat ik door yoga sterker en leniger word, wat weer goed is voor het hardlopen.

Wat is er echt onmisbaar voor jou om mee te nemen tijdens het hardlopen?
Mijn Garmin! Het kostte een paar centen, maar wat ben ik blij met deze aanschaf. Ik gebruik hem met name voor mijn snelheid, afstand en tijd. Het geeft het trainen/hardlopen net dat beetje extra door zicht te hebben op je conditie, verbeteringen en uithoudingsvermogen.

Wat is je favoriete hardloopmuziek?
Eerlijk gezegd loop ik (bijna) altijd zonder muziek. Ik heb een haat-liefde verhouding met kleine oordopjes die vaak uitvallen en een grote koptelefoon vind ik niet fijn tijdens het hardlopen. Ondanks dat ik het fijn vind om met muziek te lopen, kies er dus meestal voor om zonder te lopen.

Heb je nog een tip voor mede hardlopers?
Begin rustig en verwacht niet direct van jezelf dat je heel lang, snel en makkelijk loopt. Door het hardlopen langzaam aan op te bouwen, merk je dat je steeds makkelijker, steeds langer en steeds sneller gaat lopen. Deze verbeteringen geven je een enorme boost aan motivatie en doorzettingsvermogen en voor je het weet kost het je geen enkele moeite om je hardloopschoenen aan te trekken. Wederom een cliché: maar “Just do it!”

Lijkt het je ook leuk om een aantal vragen voor de blog te beantwoorden? Stuur dan een mailtje naar info@eatrunlove.nl!  

image_print

2 Comments

Eline 7 september 2014 at 14:00

Leuk om te lezen! Ik vind interviews altijd interessant, ik ben namelijk enorm nieuwsgierig :D

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 7 september 2014 at 23:38

Ik heb precies hetzelfde :) Daarom ook deze rubriek in het leven geroepen!

Reply

Leave a Comment