HealthRun

10.000 stappen per dag moeilijk?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 april 2016 6 Comments
10000 stappen per dag

De afgelopen tijd heb ik diverse activity trackers getest en zo ben ik tot de conclusie gekomen dat je al snel te weinig beweegt als je een kantoorbaan hebt. Wanneer je een activity tracker aanschaft, staat deze standaard ingesteld op 10.000 stappen per dag. De oorsprong van deze 10.000 stappen ligt in Japan, waar diverse onderzoeken zijn gedaan naar het beweegpatroon van mensen en de invloed daarvan op de gezondheid. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Gemiddeld genomen zet je zo’n 5000-6000 stappen per dag wanneer je een kantoorbaan hebt. Een half uur stevig wandelen per dag levert zo’n 4000 extra stappen op, waarmee je op 10.000 stappen uitkomt. Dit is ook het minimale volgens de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB).

Toen ik mijn activity tracker voor het eerst om deed, had ik het gevoel dat ik die 10.000 stappen dagelijks makkelijk zou halen, maar stiekem valt dat toch tegen. Wanneer je de hele dag achter je bureau doet, zul je echt je best moeten doen om dit aantal te halen. Als ik echt een drukke dag heb, kom ik soms zelfs maar tot 4.000 stappen op een dag. Erg heh?

Tips om meer te bewegen

Natuurlijk, een rondje hardlopen levert al snel veel extra stappen op, maar dit doe je niet elke dag en vinden heel veel mensen ook niet leuk. Hoe kom je dan toch aan het aantal stappen per dag?

  1. Het meest voor de hand liggend is natuurlijk en half uurtje stevig doorstappen. Dit levert al snel het minimaal aantal stappen op. Naast dat je lekker aan het bewegen bent, levert wandelen nog meer voordelen op. Lees deze blog met 5 redenen om te gaan wandelen. 
  2. Het meest voor de hand liggend is om te gaan wandelen in je vrije tijd, maar waarom wandel je niet een keer voor werk, naar je werk toe of tijdens de lunchpauze? Of doe een zakelijke meeting al wandelend. Ik sprak laatst iemand die vanuit een coachingsgesprek de opdracht had meegekregen om 20 minuten per dag onder werktijd te wandelen. Vaak is er geen tijd voor, maar als je het zakelijke combineert met het actieve, is toch efficiënt.
  3. Wanneer je met het openbaar vervoer naar je werk gaat, stap dan eens een bushalte eerder uit om het laatste stukje te wandelen.
  4. Wandel naar de supermarkt als je niet al te veel boodschappen nodig hebt. Zo ga ik regelmatig naar de Lidl die aan de andere kant van het Westerpark zit. 20 minuten wandelen door het park en ik ben er. Natuurlijk haal ik niet enorme tassen vol met boodschappen, maar voor een paar boodschapjes vind ik dit een super fijne manier. Het nuttige met het actieve combineren!
  5. Spreek je af met een vriendin en zit je thuis of in een kroeg? Maak er eens een actieve afspraak van en ga lekker naar het bos of het strand. Jullie waaien gegarandeerd uit, hebben goede gesprekken en kunnen de wandeling eindigen met een kop thee.
  6. Zit jouw werk op de vierde verdieping? Neem de trap in plaats van de lift. Vind je dat een grote opgave? Zorg dan dat je in ieder geval naar beneden loopt, en eventueel naar boven de lift neemt.
  7. Biedt regelmatig aan je collega’s aan koffie te halen. Dit is sociaal ten opzichte van je collega’s en levert jou weer extra beweging op!
  8. Heb je een telefoongesprek gepland? Doe deze eens wandelend in plaats van zitten. Oortjes in zodat je je handen vrij hebt en comfortabel kunt lopen en gaan! Zo heb je stiekem binnen een kwartier heel wat stappen gezet.
  9. Mocht je wandelen nu echt heel vreselijk vinden, dan is fietsen een goed alternatief. Fietsen wordt niet altijd even goed gemeten als activiteit, maar als je minimaal een half uur per dag fiets weet je toch dat je aan voldoende beweging komt. Mocht je het heel leuk vinden dan kun je zelfs overwegen om een racefiets aan te schaffen, hiermee leg je nog makkelijker grote afstanden af. Wielrennen is een sport, maar ook zeker heel ontspannend. 
  10. Ok, ok, misschien niet helemaal eerlijk, maar ik ben erachter gekomen dat hoepelen heel veel stappen oplevert. Op de één of andere manier registreert een activity tracker hoepelen als stappen. Een hoepel schaf je aan en doe je heel makkelijk voor de TV. Naast dat je aan beweging doet, versterk je ook nog eens je rompspieren, verbeter je je conditie en doorbloeding, krijg je sterkere core spieren en een slankere taille omvang. Allemaal voordelen van het hoepelen!

10000 stappen per dag

Een activity tracker of smart phone app

Een activity tracker kost al snel €100. Ik ben er super blij mee, want deze registreert ook mijn slaap en hartslag, maar ik kan me voorstellen dat voor veel mensen dit teveel geld is. Gelukkig zijn er ook heel veel apps die stappen registeren. Zo heeft Etos een vernieuwde app met stappenteller, deze drogisterij wil mensen stimuleren om gezond te leven en wil een actieve levensstijl ook belonen. Bij elke 50.000 stappen die je zet krijg je een beloning. Dit kan in de vorm van een korting of gratis product zijn. Een mooie stimulans om extra te bewegen en ook nog eens te sparen voor korting. We blijven tenslotte Nederlanders ;) De app werkt op een Android toestel of iPhone 5S of hoger.

Vertel, halen jullie met gemak 10.000 stappen, heb je geen idee of vind je het net als ik op sommige dagen best een uitdaging? 

Dit is een advertorial in opdracht van Etos, maar dat neemt niet weg dat ik achter de geschreven content sta.
Lees mijn disclaimer. 

image_print

6 Comments

Els 16 juni 2016 at 18:11

Ik haal dit nooit zonder een hoop extra moeite. Men zegt dat je gemiddeld zo’n 6000 stappen zet, maar ik heb zittend werk, thuis ook nog, en kom op ‘normale werkdagen’ ergens tussen de 1500 en 2000 stappen. Vandaag een uur gewinkeld en nu heb ik dan totaal 3503 stappen. Voor mij een record.

Reply
Mirjam 1 mei 2016 at 10:11

Vaak toch best een uitdaging om die 10000 te halen hoor!Af en toe een wandeling doet veel goeds.
Heb nu ruim een jaar een Fitbit, geweldige uitvinding!

Reply
Nicoline 20 april 2016 at 19:34

Ik haal het ook niet altijd, het is inderdaad heel erg afhankelijk wat ik op werk moet doen, als het veel achter de PC is dan moet ik echt mijn best doen om het te halen, andere dagen zit ik er weer ver boven. Ik gebruik sinds kort de fitbit charge HR en die houd volgens mij de stappen wel aardig nauwkeuring bij. Behalve hoepelen als je een paar keer een aantal minuten een springtauw gebruikt komt je ook snel aan veel extra stappen:)

Reply
Froukelien 16 april 2016 at 13:52

Ik haal het echt bijna nooit :’) Op sommige dagen kom ik met moeite boven de 2.000 uit. Ik vind het echt lastig om zomaar ‘doelloos’ wat te gaan wandelen, dus een wandelingetje verbinden aan een boodschap die ik wil doen werkt voor mij goed! Jammer dat de meeste winkels zo dichtbij huis zijn ;)

Reply
Jenn 15 april 2016 at 12:55

Ik hield altijd de stappenteller op de telefoon aan, maar ik had vanaf het begin het idee dat die niet betrouwbaar was. Ik zat dan ook iedere dag ver onder de 10000 stappen, ook op de dagen waarop ik niet op kantoor zat. Ik heb sinds deze week een activity tracker, en nu blijkt dat ik idd gelijk had, het valt best mee met mijn stappen. Maar 10000 per dag kost me evengoed wel moeite hoor.

Reply
Marvin 15 april 2016 at 08:42

Die 10.000 stappen haal ik eigenlijk iedere dag wel, tenzij ik echt een complete rustdag heb/neem. Zelf ook een tijdje een activity tracker gebruikt en daar bleek (gelukkig) ook uit dat ik dit wel haal :)

Reply

Leave a Comment